Dnia 15 października grupa „Szczepanika” wyruszyła na wycieczkę do Drezna. Po przybyciu zapoznaliśmy się z naszym przewodnikiem. W pierwszej kolejności zaprowadził nas na rynek i starówkę miasta. Na jednym z budynków widnieje tabliczka poświęcona pamięci Fryderyka Chopina, która upamiętnia jego pobyt w pięknym mieście. Opowiedział nam o różnych ciekawostkach dotyczących Niemiec np. o landach. Następnie przedstawił nam Pałac Kultury w Dreźnie gdzie na jednej ze ścian widnieje wspaniała mozaika. Kolejnym wartym zobaczenia budynkiem jest Zwinger – barokowy klejnot architektury Drezna. Dotarliśmy także do Rezydencji Wettynów, która jest przykładem sztuki renesansowej i barokowej znajdującej się w Starym Mieście. Następnie zwiedziliśmy Kościół Marii Panny w Dreźnie – Frauenkirche Dresden. Po zakończonym zwiedzaniu pociągiem wróciliśmy do Schkeuditz.

Miła atmosfera, pobyt w ośrodku to przyjemność. Przyjemnie spędzamy czas z innymi grupami, spędzając długie wieczory w klubie znajdującym się na terenie ośrodka śmiejąc się
i rozmawiając oraz świetnie się bawiąc. Codziennie każdy z nas poznaje się coraz bliżej i nic nie powoduje między nami kłótni. Rozmawiamy ze sobą, a jak ktoś jest w potrzebie to wszyscy wspieramy się i wierzymy w dobre zakończenie. Każdy nowy dzień przynosi nowe wrażenia,  znamy się coraz lepiej oraz jesteśmy bardzo szczęśliwi. Nie pozwalamy, żeby nasi Wychowawcy byli nami zawiedzeni, chcemy żeby byli z nas dumni. Codziennie o stałych godzinach mamy pyszne posiłki, a panie kucharki miło uśmiechają się do nas z pozdrowieniami.

Na praktykę dojeżdżamy samodzielnie pociągiem i tramwajem. Jest to bardzo punktualny
i  wygodny środek transportu, wszyscy są zadowoleni. Na praktykach uczymy się nowych pojęć związanych z naszymi zawodami.  Klasa ekonomiczna zapoznaje się z nowymi oprogramowaniami księgowymi, a handlowcy doświadczają trudów pracy w swoim zawodzie.

Mimo tęsknoty za domem cieszymy się, że możemy tutaj być. Chcemy skorzystać z tego wyjazdu jak najwięcej.

Wycieczka do Berlina (7-8.10.2017 r.) była spełnieniem marzeń dla wielu z nas. Zdobyliśmy wiele informacji na temat Dworca Głównego w Berlinie, który jest zlokalizowany na miejscu historycznego dworca Berlin Lehrter Bahnhof, w dzielnicy Moabit. Berlin Hauptbahnhof jest drugim co do wielkości dworcem w Europie (po Dworcu Głównym w Lipsku). Widzieliśmy także Bramę Brandenburską, która od 3 października 1990 r. jest symbolem pokoju i wolności. Kolejnym wyjątkowym miejscem, które warto zobaczyć jest Kościół Pamięci. Pięknym miejscem, które zobaczyliśmy jest berlińskie muzeum- Stare Muzeum (Altes Königliches Museum). Wiele ciekawych zabytków i interesujących przedmiotów starożytnego Egiptu można zobaczyć w Starej Galerii Narodowej. Największe wrażenie zrobiło na nas popiersie Nefretete- egipskiej królowej, zwanej najpiękniejszą mieszkanką Berlina.

Zwiedzaniu stolicy Niemiec niestety towarzyszyła bardzo zmienna pogoda.

Czytaj więcej...

Dnia 2 października  o godz. 7.15 grupa zebrała się w stołówce na śniadaniu. Następnie zebraliśmy się przed ośrodkiem, aby wraz z Panią przewodnik udać się na wycieczkę do Lipska. Naszym środkiem transportu był pociąg. Nasza pierwsza przejażdżka wiązała się z kontrolą biletów miesięcznych. Gdy dojechaliśmy do Lipska na dworzec główny oprowadzająca zapoznała nas z formą dojazdu do miejsc pracy i oprowadziła nas po najpopularniejszych obiektach turystycznych.  W pierwszej kolejności zobaczyliśmy rynek i poznaliśmy część historii niemieckiej związanej z mijanymi budynkami. W centrum miasta znajduje się kościół św. Mikołaja, w którym znajduje popiersie Jana Sebastiana Bacha oraz świecznik z czterdziestoma świecami, które związane są z religią i historią Niemiec. W tym miejscu  znajduje się środkowy punkt Europy. Kolejnymi wartymi zobaczenia budynkami są Stary Ratusz i Stara Giełda.  Przy rynku znajduje się jeszcze jeden kościół - św. Tomasza. Kolejnym wartym zobaczenia miejscem jest Uniwersytet w Lipsku. Jest to najwyższy budynek w mieście.  Na 30-tym piętrze znajduje się  platforma widokowa, na którą wjechaliśmy windą.  Panorama miasta była zachwycająca. Po opuszczeniu budynku każdy z nas miał chwile wolnego czasu na samodzielne zapoznanie się z okolicą. Klasa handlowa samodzielnie i bezpiecznie wróciła do ośrodka, a „ekonomik” został w mieście, aby zapoznać się z miejscem, w którym będzie odbywał praktykę. Następnie wróciliśmy do ośrodka na obiadokolację. Przez resztę wieczoru integrowaliśmy się z innymi grupami przy rytmicznej muzyce w klubie, który otwarty był do godz. 23.00. Następnie rozeszliśmy się do swoich pokoi. Dziś (tj. 3 października) jest obchodzone  święto Zjednoczenia Niemiec, wszyscy mamy wolne więc znów mamy zamiar udać się do Lipska.

Opiekunowie z praktykantami

1 października 2017 roku o godz. 4.00 grupa 10 uczniów klasy 3 TE i 8 uczniów klasy 3 TH wraz z dwoma nauczycielami wyjechała na drugą do Niemiec, a trzecią z pięciu praktyk zagranicznych w ramach realizacji projektu „Po doświadczenie na europejski rynek pracy!”.

Po 11 godzinach jazdy około godziny 15.00 wszyscy szczęśliwie dojechali do Schkeuditz w Niemczech. Podróżujący mieli okazję podziwiać piękny październikowy wschód słońca, a także,szczególnie piękne o tej porze roku, widoki na trasie przez całą południową Polskę i część Niemiec. Choć z Polski wyjeżdżali w pierwszy mroźny poranek w Niemczech zastali piękną słoneczną pogodę.Po ciepłym powitaniu przez przedstawicieli firmy VITALIS, uczestniczyli w spotkaniu organizacyjnym. Następnie zostali zakwaterowani w pokojach i zjedli kolację. 2 października zgodnie z planem mają uczestniczyć w wycieczce po Lipsku, a od następnego dnia rozpoczną zajęcia zgodnie z ustalonymi programami praktyk, a zakończą je 27 października 2017 roku. Praktyka zawodowa, liczne atrakcje turystyczne i cały pobyt uczniów zorganizowany jest we współpracy z firmą VITALIS Betreuungsgesellschaft für Modell projekte mbH w Schkeuditz w Niemczech. O tym jak będzie przebiegała ich praktyka i jakie będą ich wrażenia będziemy informować na bieżąco na podstawie otrzymywanych od nich relacji. Na razie pozdrawiamy, życzymy miłego pobytu, poszerzenia horyzontów zawodowych i samych dobrych wrażeń.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika w Krośnie

ogłasza nabór do projektu

„Po doświadczenie na europejski rynek pracy!”

realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany od 1.09.2016 roku i zakończy się 30.06.2018 roku. Na realizację projektu szkoła otrzymała dofinansowanie wynoszące 746431,32 zł. Głównym celem projektu jest zorganizowanie 4-tygodniowych zagranicznych praktyk zawodowych dla 72 uczniów klas drugich i trzecich uczących się w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec i technik obsługi turystycznej. Projekt został przygotowany we współpracy z partnerami zagranicznymi: VITALIS Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH w Schkeuditz w Niemczech – dla uczniów w zawodach technik ekonomista i technik handlowiec oraz Stredná odborná škola podnikania w Prešovie na Słowacji – dla uczniów w zawodzie technik obsługi turystycznej.

Czytaj więcej...

W miniony weekend byliśmy w Berlinie. To kolejna atrakcja,  która zorganizowana była dla nas w ramach odbywania praktyk w Niemczech. Tym razem pogoda dopisała. Nasz przewodnik Pan Michał, spędził z nami dwa dni, opowiadając i oprowadzając nas po stolicy Niemiec. Zdjęcia przedstawiają nas przed Dworcem Centralnym, Urzędem Kanclerza Niemiec, Bramą Brandenburską, fragmentami Muru Berlińskiego, Reichstagiem. Zwiedziliśmy Muzeum Techniki i Nowe Muzeum, widzieliśmy Berlińską Katedrę, Pomnik Pomordowanych Żydów Europy i Wieżę Telewizyjną. Atrakcji było mnóstwo a wrażenia niezapomniane!!!

Opracowała: Elżbieta Kozielec

Od poniedziałku do piątku, od rana do popołudnia pracujemy bardzo ciężko :) w sklepach Netto. Czas wolny wykorzystujemy na relaks. Zatem ruszamy do Lipska, aby zwiedzić Pomnik Bitwy Narodów - największy pomnik w Europie, punkt widokowy, miejsce jednej z największych bitew Napoleona sprzed 200-stu lat. Pomnik ma 91 metrów wysokości, więc robi wrażenie. Wytrwalsi pokonują 500 schodów i wdrapują się  na platformę widokową, pozostali korzystają z windy. Widoki cudowne!!! Opłacało się tutaj przyjechać.

W niedzielę 5 czerwca byliśmy na wycieczce w Dreźnie. Miasto przywitało nas ulewą, która towarzyszyła nam w trackie całego zwiedzania. W strugach deszczu, ukryci pod parasolami staraliśmy się podziwiać zabytki Starego Miasta. Widzieliśmy Kościół Marii Panny, zamek książąt Saksonii, Zwinger najznakomitszą budowle późnego baroku w Niemczech, w której znajdują się między innymi zbiory porcelany, Salon Matematyczny, Salon Fizyczny, Galeria Obrazów Starych Mistrzów takich jak Rembrant, Peter Paul Rubens czy Albrecht Dürrer. Przechodziliśmy obok Kościoła Świętej Trójcy –największego katolickiego kościoła w Dreźnie, Opery Sempera oraz malowidła ściennego „Orszak Książęcy”. Od pani przewodnik dowiedzieliśmy się, że to w Dreźnie wynaleziono czekoladę mleczną, filtr do kawy, torebki na herbatę oraz prototyp biustonosza. Mimo deszczu wracaliśmy zadowoleni i pełni wrażeń z Drezna do „domu”.

2 czerwca 2017 roku klasa 3 TT zakończyła trwającą cztery tygodnie praktykę zawodową. Był to dzień uroczystego podsumowania praktyki dla uczniów odbywających praktykę w Penziónie Pltník w Červeným Kláštorze na Słowacji. W spotkaniu podsumowującym brali udział przedstawiciele partnera projektu tj. Strednej odbornej skoly podnikania w Preszowie (Stanisław Kuchta – Dyrektor szkoły, Maria Vavrekova – koordynatorka projektu po stronie słowackiej i Edita Sebejova - księgowa szkoły), przedstawiciel Penziónu Pltník w Červeným Kláštorze (Jozef Grainda – menadżer pensjonatu), przedstawiciel Urzędu Miasta Krosna (Jolanta Kopciuch-Szmyd – Z-ca Naczelnika Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krosna), Zespół projektowy z naszej szkoły (Dariusz Niepokój – koordynator projektu i Dorota Lenik – asystent koordynatora projektu), uczniowie i pan Damian Pulnar – opiekun grupy. Spotkanie rozpoczęło się od wspomnień. Uczniowie w trakcie prezentacji przedstawili relację z całego pobytu na praktyce. Opowiedzieli o wykonywanej pracy, o zdobytych umiejętnościach i doświadczeniu. Dużo miejsca poświęcili relacji z organizacji czasu wolnego, tj. wycieczek: do Preszowa, Koszyc, kopalni soli SOLIVAR, na Trzy Korony, w Tatry Wysokie, do AQUA CITY. Po wspomnieniach nadszedł czas na oficjalne podsumowanie projektu. Pan Dariusz Niepokój podziękował przedstawicielom szkoły partnerskiej i przedstawicielowi Penziónu Pltník za ciepłe przyjęcie naszych uczniów, za zorganizowanie ich pobytu, za organizację miejsc odbywania praktyki na wielu stanowiskach pracy w pensjonacie, w muzeum, przy robieniu i obróbce zdjęć turystom. Pogratulował także uczniom zdobytych nowych wiadomości i umiejętności w branży turystycznej, w bezpośredniej pracy przy obsłudze gości z różnych krajów. Dodał, że sam tytuł projektu „Po doświadczenie na europejski rynek pracy!” nie został sformułowany przypadkowo. W jego zapisie został zawarty główny cel jego realizacji, czyli zdobywanie nowych doświadczeń na europejskim rynku turystycznym. Następnie Stanisław Kuchta – Dyrektor szkoły w Preszowie podsumował pobyt naszych uczniów na praktyce, wspomniał o ciekawym programie kulturalno – wypoczynkowym. Obiecał, że jego szkoła dołoży wszelkich starań, aby kolejny etap realizacji projektu przebiegł na jak najwyższym poziomie.Zapewnił, że bardzo zależy mu na bardzo dobrej współpracy między naszymi szkołami. Następnie głos zabrał Jozef Grainda – menadżer pensjonatu. Skierował do uczniów wiele ciepłych słów, ale też i bardzo mądre życiowe przesłanie. Jego zdaniem w branży turystycznej ważna jest praca na każdym stanowisku i żeby zostać dobrym menadżerem trzeba przejść wszystkie niższe stanowiska pracy. Dopiero wtedy można dobrze zarządzać firmą turystyczną. Te słowa, a zarazem radę powinni zapamiętać uczniowie na zawsze.

W końcu nadszedł czas na wręczenie certyfikatów, potwierdzających udział w projekcie, realizację programu praktyki oraz uzyskania dodatkowej wiedzy i umiejętności zawodowych. Wszyscy uczniowie otrzymali certyfikaty sporządzone w trzech językach: angielskim, polskim i słowackim. Otrzymali też upominki od szkoły partnerskiej. Na koniec Pani Jolanta Kopciuch-Szmyd w imieniu Urzędu Miasta Krosna i Pan Dariusz Niepokój w imieniu dyrekcji i całej społeczności Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika wręczyli upominki przedstawicielom szkoły partnerskiej z Preszowa i przedstawicielowi Penziónu Pltník w Červeným Kláštorze.

W dniu następnym po śniadaniu uczniowie wraz opiekunem wsiedli do busa i szczęśliwie powrócili do Krosna. Czekali na nich stęsknieni rodzice i rodzeństwo.