Krośnieński "Szczepanik", czyli Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Jana Szczepanika w Krośnie, od kilku lat wyróżnia się w lokalnym środowisku działalnością na polu - nazwijmy je umownie - artystycznym.Prężnie działa tam kabaret literacki SSOK (nagradzany na wojewódzkich przeglądach), zespół muzyczny i chór, a ostatnio powstała nawet klasa o profilu humanistyczno-artystycznym, której uczniowie mogą rozwijać się nie tylko w kierunku muzycznym, śpiewaczym i aktorskim, ale także literackim i plastycznym. Naturalną konsekwencją tej działalności stał się udział w międzynarodowym projekcie Comenius: "Choral Music and Poetry", w wolnym tłumaczeniu: "Poezja i muzyka chóralna".
Listopadowy weekend okazał się dłuższy dla niektórych uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr1 im. J.Szczepanika w Krośnie, którzy w dniach od 6 do 11 listopada uczestniczyli w wyjeździe do Szkocji.
11 uczniów i 3 nauczycieli odwiedziło zaprzyjaźnioną Garnock Academy w Kilbirnie. Wyjazd był częścią międzynarodowego programu Comenius "Choral music and poetry" realizowanego przez ZSP1 we współpracy ze Szkocją, Francją i Hiszpanią.
W dniach 6-10 listopada reprezentantki chóru "Ben Chór" z ZSP Nr 1 im. Jana Szczepanika w Krośnie w raz z opiekunami wzięły udział w 3 trzeciej części spotkania w Garnock Academy (Scotland). Celem naszego spotkania było wykonanie polskiego utworu K. Przerwy - Tetmajera "Widok ze Świnicy do doliny Wierchcichej" i utworu hiszpańskiego García Lorca Nocturno de la ventana IV.
Po przybyciu zostaliśmy przywitani w budynku Rady Miejskiej przez władze North Ayrshire i dyrektora szkoły.
Szkocja- Kilbirnie, 5 dni w listopadzie 2011 r., dzięki którym mogłam poznać, tradycje, kulturę oraz ludzi tam mieszkających. Comenius to najlepsze rozwiązanie, dla uczniów, którzy pragną nieco się dowiedzieć o innych krajach. Udałam się tam ponieważ chciałam zobaczyć tamtejszą atmosferę, kulturę i wiele innych czynników. Okazało się, że wyjazd spełnił moje oczekiwania. Razem z dziewczynami ze szkolnego Ben Chóru, bardziej się zintegrowałyśmy, oraz otworzyłyśmy się na nowości. Pierwszą z barier jaką musiałyśmy złamać był język. Wiadomo, że Szkoci mówią nieco innym językiem niż reszta Wielkiej Brytanii. Dałyśmy radę
Nasza szkoła realizowała projekt Comeniusa, którego tytuł brzmiał: "Transmission:a Coursebook for Fashion schools". Projekt realizowany był we współpracy ze szkołami: Enschede (Holandia), Glasgow (Szkocja), Cegled (Węgry), Bratyslava (Słowacji). Głównym celem tego projektu było stworzenie przy pomocy programu Kee Boo multimedialnego podręcznika dla szkół odzieżowych zawierającego tradycyjne i współczesne techniki tkackie, projektowanie odzieży i sztukę oraz elementy kulturowe każdego z krajów biorących udział w projekcie.Pierwsze bezpośrednie spotkanie uczestników projektu zorganizowano w Holandii. Dotyczyło ono realizacji zadań dla nauczycieli i uczniów które zostały zawarte w projekcie. (dodać zdjęcia 2 z holandii). Galeria zdjęć Drugie spotkanie odbyło się na Węgrzech. Zabraliśmy ze sobą uczniów z klas pierwszych. Celem wizyty była realizacja zadań wynikających ze struktury projektu m.in poznawanie tradycyjnych i współczesnych technik tkackich oraz prezentacja rezultatów prac do tej pory wykonanych. Podczas wizyty zaproszeni zostaliśmy do salonu sukien ślubnych gdzie uczniowie mogli przymierzyć swoja wymarzona suknię. (2zdjęcia) Galeria zdjęć W następnym dniu wizyty braliśmy udział w warsztatach na temat: "Tradycyjnych technik tekstylnych" (2zdjęcia) Galeria zdjęć Trzecie odbyło się w Polsce ..... Ostatnie spotkanie odbyło się na Słowacji.
W dniach 12-16 kwietnia 2011 r. gościmy przedstawicieli szkół partnerskich z Hiszpanii, Francji i Szkocji w ramach realizacji projektu Comenius "Uczenie się przez całe życie" CHORAL MUSIC AND POETRY
Partnerskie szkoły:
IES Francisco Ros Giner (Spain)
Garnock Academy (Scotland)
College Albert Camus (France)
ZSP Nr 1 w Krośnie (Poland)
Galeria zdjęć
Program wizyty: wersja polska wersja angielska (Second Meeting Krosno)
W dniach 4-6 listopada 2010 roku odwiedziliśmy (my, czyli Jerzy Rapa i Krystyna Kenar) gimnazjum im. Alberta Camus w Torigni. Ta szkoła to jeden z czwórki partnerów międzynarodowego projektu, w którym bierzemy udział. Projekt Comenius poświęcony jest muzyce chóralnej i poezji.