W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2014 roku 18-osobowa grupa naszych uczniów z 6-ma opiekunami uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu w związku z realizowanym przez nas projektem Comenius, które tym razem odbyło się w Słowenii, w mieście Slovenska Bistrica.  Oto kilka zdjęć z wyjazdu
„Lights... Camera... ACTION! Discovering cultures throughout cinema” – tak brzmi pełna nazwa projektu, w ramach którego w latach 2012–2014 „Szczepanik” współpracuje ze szkołami z Francji (College Albert Camus z miasta Torigni sur Vire), z Hiszpanii (Instituto Enseñanza Secundaria „Francisco Ros Giner” z miasta Lorca), ze Słowenii (Srednia Šola z miasta Slovenska Bistrica), ze Szkocji (Garnock Academy z miasta Kilbirnie). Ma ono charakter przede wszystkim artystyczny – drogą do poznania wielokulturowości europejskiej, a jednocześnie przedmiotem działań są: muzyka chóralna, film i sztuki plastyczne.

Centralnym punktem Finałowego Tygodnia Comeniusowego w Słowenii był czwartkowy (3 kwietnia) koncert podsumowujący dwuletnią pracę młodzieży. Gospodarz spotkania, Srednia Šola Slovenska Bistrica, udostępnił sale szkolne na próby i finałową galę, utrzymaną w festiwalowej konwencji. Połączone chóry z krajów uczestniczących w Comeniusie wykonały podczas niej „projektowe” pieśni, m. in. polską „Dumkę na dwa serca” ze ścieżki dźwiękowej filmu „Ogniem i mieczem”. Na specjalne życzenie zagranicznych partnerów, po „Dumce” zabrzmiał dodatkowo, pamiętany przez nich ze spotkania w Polsce, przebój znad Wisły pod tytułem „Hej, sokoły!”. Refren „Sokołów” podjęli wszyscy; po koncercie w kuluarach mówiono, że był to najbardziej poruszający moment koncertu. Polska grupa pod batutą p. Bartosza Gałązki w ramach indywidualnego programu przedstawiła jeszcze piosenki: „Moja i twoja nadzieja” (z repertuaru zespołu Hej) oraz „Skrzydlate ręce” (grupy Enej). Solowe partie wokalne wykonała w nich Kamila Macieik, na gitarze brawurowo zagrał Mateusz Wierdak, a rytm wyczarował głosem „ustny perkusista”, beatboxer Hubert Ziajka. Z dumą należy odnotować, że nasz pianista, Bartłomiej Szubert, akompaniował nie tylko do polskich piosenek; na prośbę opiekunów muzycznych z innych krajów, także do hiszpańskiego utworu „Volver” (dyrygowany przez Isabel Millán Diaz) oraz szkockiego „Touch The Sky” (dyr. Mae Murray). Na finał finału finałowego koncertu soliści z wszystkich krajów (wśród nich znalazła się Klaudia Dereniowska) wraz z całą salą zaśpiewali „We Are The Champions”. Nikt nie krył wzruszenia.


Oprócz uroczystego koncertu w Słowenii miały miejsce także inne podsumowania artystycznych działań comeniusowych:

  • odbyła się dyskusja na temat polskiego filmu, „Ogniem i mieczem” ( tutaj możesz go obejrzeć), od strony merytorycznej przygotowana przez p. Michalinę Ginalską i poprowadzona przez polską młodzież; dyskusję poprzedziła prezentacja przygotowana i przedstawiona przez Natalię Bąk oraz Dominikę Lorenc pod kierunkiem p. Jerzego Rapy,
  • w pięknej sali bystrzyckiego Zamku zaprezentowano  wyświetlono wykonane w ramach projektu impresje na temat jednej ze scen „Ogniem i mieczem” (wśród nich polską, utrzymaną w konwencji kabaretowej, wyreżyserowaną przez p. Bartosza Gałązkę) oraz animacje oparte na filmie francuskim (wśród nich tę wykonaną przez Magdalenę Jakubik i Ewę Wiklowską pod kierunkiem p. Elżbiety Bryneckiej)
  • zorganizowano wernisaż prac plastycznych sporządzonych w ciągu dwóch lat pracy, na którym można było podziwiać m. in. plakaty nawiązujące do treści słoweńskiego filmu oraz komiksy osnute na fabule obrazu szkockiego wykonane przez młodzież „Szczepanika” pod kierunkiem p. Elżbiety Bryneckiej – a także fotografie autorstwa naszych uczniów odwołujące się do treści filmu hiszpańskiego, wybrane przez p. Elżbietę Brynecką i p. Krystynę Kenar.

Wyjazd do Słowenii to jednak nie tylko podsumowanie artystycznej części projektu. Równie ważne, a może nawet ważniejsze było to, co działo się „obok”. Polska młodzież, mieszkająca podczas wyjazdu u swoich słoweńskich przyjaciół, doświadczała życzliwości i wyjątkowej gościnności ich rodzin. Zawiązały się przyjaźnie.  Łzy wzruszenia lały się i podczas powitania, i podczas pożegnania. Dodajmy, że młodzież porozumiewała się między sobą w języku angielskim – i z każdym dniem przychodziło jej to łatwiej!

Także turystyczna strona wyjazdu obfitowała w niezwykłe atrakcje: odbyliśmy podziemną podróż po jednej z najpiękniejszych na świecie jaskiń – Postojna Cave, zwiedziliśmy stolicę państwa, Lublanę, w muzeum etnograficznym, w miejscowości Rogatec uczestniczyliśmy w niezwykle ciekawych warsztatach (uczyliśmy się figur ludowego tańca słoweńskiego, samodzielnie piekliśmy małe chlebki według lokalnej receptury, odwiedziliśmy kuźnię, a wiele uciechy sprawiło własnoręczne wykonanie instrumentu ludowego zwanego nunalco, a potem wygrywanie na nim skocznych melodii). W miejscowości Olimje zachwycił nas XVI-wieczny zamek, obecnie klasztor franciszkanów – z przepięknym barokowym kościołem, w którego bocznym ołtarzu widnieje kopia cudownego wizerunku... Matki Bożej Częstochowskiej oraz klasztorną aptekę („zielarnię”), a także  fabrykę czekolady z urokliwym sklepikiem.

W piątek, w dzień naszego wyjazdu ze Słowenii, w miejscowości Bled u podnóża Alp zobaczyliśmy jezioro, po którym gondolami odbyliśmy urokliwą wycieczkę na wyspę aby zwiedzić wybudowany tam klasztor.

W niezwykle  udanym pod każdym względem wyjeździe do Słowenii udział wzięli uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika: Natalia Bąk, Joanna Cymbura, Klaudia Dereniowska, Julita Dunaj, Weronika Gazda, Justyna Gradowicz, Elżbieta Liput, Dominika Lorenc, Kamila Macieik, Paulina Maciejowska, Magdalena Macierzyńska, Karolina Pelczar, Aleksandra Pietrasz, Bartłomiej Szubert, Mateusz Wierdak, Jakub Wesołowski, Anna Wnęk, Hubert Ziajka wraz z opiekunami – dyrektorem szkoły Andrzejem Gregorczykiem oraz nauczycielami: Jerzym Rapą (polskim koordynatorem projektu, nauczycielem języka angielskiego), Bartoszem Gałązką (głównym realizatorem projektu, nauczycielem języka polskiego i przedmiotów artystycznych, opiekunem chóru), Elżbietą Brynecką (nauczycielką przedmiotów artystycznych i wiedzy o kulturze), Michaliną Ginalską (nauczycielką języka angielskiego) i Krystyną Kenar (nauczycielką języka francuskiego i wiedzy o kulturze).