RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO
NA TEMAT
„ SYMBOLIZM
JAKO ZMYSŁOWY ODBIÓR
RZECZYWISTOŚCI”
W RAMACH PRZEDMIOTU WIEDZA O
KULTURZE
TEMAT: „Symbolizm
jako zmysłowy odbiór rzeczywistości”.
PRZEDMIOT: Wiedza o kulturze
CEL ZAJĘĆ:
Celem zajęć jest
przybliżenie idei symbolizmu jako
kierunku w sztuce, prezentacja dzieł wybranych twórców z tego okresu oraz
zaprojektowanie i wykonanie pracy na określony temat w duchu symbolizmu, zgodnie
z jego założeniami jako pracy plastycznej lub rękodzieła artystycznego w
wybranej technice.
MATERIAŁY I PRZYBORY:
Dobrane w zależności od
stosowanej techniki plastycznej lub rękodzielniczej.
Uwaga!Dobór techniki plastycznej
lub rękodzielniczej powinien być dostosowany do czasu trwania zajęć oraz
możliwości i wiedzy uczestników ( tkanina, rzeźba, rysunek, malarstwo, techniki
łączone, koronka, haft, kolaż, wycinanka, itp.)
METODY PROWADZENIA
ZAJĘĆ: wykład, pogadanka, pokaz, analiza,
ćwiczenia.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.Wprowadzenie przez
prowadzącego do zajęć przez krótką charakterystykę najistotniejszych cech
symbolizmu:
Symbolizm w sztuce powstał dla wyrażania
odbioru rzeczywistości, a nie do jej
opisywania i obrazowania. Prace artystów były wyrazem zmysłowego postrzegania
rzeczywistości, a nie jej rejestracją i odwzorowywaniem.
(Geneza, główne założenia,
podstawowe techniki i przykładowe prace zostaną przedstawione w wykładzie).
II.Nauczyciel przedstawia tekst
wykładu prezentując w nim symbolizm jako kierunek w sztuce, jego pochodzenie,
główne kierunki oraz sztandarowych reprezentantów.
„ Symbolizm jako zmysłowy odbiór
rzeczywistości”.
w załączeniu do scenariusza
- tekst wykładu( załącznik nr 1)
III.Po zaprezentowaniu wykładu
nauczyciel przedstawia i omawia wybrane działa symbolistów dokonując krótkiej
charakterystyki, która pozwoli na przybliżenie uczniom głównych założeń tego
kierunku w sztuce poprzez bezpośredni odbiór wybranych prac:
w załączeniu do scenariusza
- lista prac( załącznik nr 2)i ich barwne kopie(załączniki: nr3,nr4,nr5,nr6,nr7)
IV.Kierując się umiejętnościami
i predyspozycjami, jakie reprezentuje grupa, nauczyciel dokonuje wyboru systemu
według, którego następuje dobór tematów wykonywanych prac a następnie
przedstawia go uczniom:
1.Każdy uczestnik zajęć
określa indywidualnie temat swojej
pracy, który wyraża jego subiektywne odczucia, wskazuje nastrój, obrazuje
marzenia, wspomnienia, pragnienia, nadzieje np.
„Wspomnienie
lata”
„ Nadzieja
jutra”
„Chwila
zwątpienia” itd.
2.Prowadzący proponuje jeden
wspólny temat dla wszystkich uczestników o bardzo szerokim i wielopłaszczyznowym
spektrum rozumienia np. sen, marzenie spełnienie, miłość, ból, chwila,
opuszczenie itd.
3.Każdy uczestnik na kartonie
wpisuje dowolnie wybrany temat. Wszystkie są wkładane do koszyka, po czym
następuje losowanie tematów indywidualnie przez każdego uczestnika zajęć.
4.Propozycja symbolicznej
ilustracji motta wybranego indywidualnie lub zaproponowanego przez prowadzącego
z poniższej listy.
„
Chwytaj dzień”.
„
Żyj chwilą”.
V.Następnie zgodnie z wybranym
tematem, uwzględniając główne
założenia symbolizmu, uczniowie pod kierunkiem nauczyciela opracowują projekt
koncepcyjny swojej pracy.
(forma projektu zgodna z
charakterem wybranej techniki rękodzielniczej lub plastycznej i warunkami prowadzonych zajęć)
VI.Po wykonaniu projektu
koncepcyjnego uczniowie konsultują swoje projekty, a nauczyciel dokonuje korekty
i wprowadza konieczne poprawki.
VII.Po zatwierdzeniu projektu
koncepcyjnego uczniowie wykonują projekt roboczy, który stanowi podstawę do
wykonana gotowej pracy zgodnie z
założeniami symbolizmu i wybraną formą wyrazu plastycznego.
VIII.Podczas wykonywania prac
nauczyciel udziela uczniom wskazówek i dokonuje niezbędnych korekt, kierując na
bieżąco pracą aż do uzyskania zadawalających efektów.
IX.Po zakończeniu czasu
przeznaczonego na wykonanie pracy nauczyciel proponuje uczestnikom
zaprezentowanie swojej pracy. Podając w punkatach plan prezentacji:
1. Temat pracy.
2. Technika wykonania.
3. Główne założenia.
4. Ocena uzyskanych efektów.
XPo dokonaniu prezentacji
prac przez wszystkich uczestników, grupa aranżuje wspólną wystawę.
XI.Na zakończenie zajęć wybrana
komisja konkursowa może dokonać oceny prac i wyróżnić najlepszych twórców.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW:
- wymienić cechy
charakterystyczne symbolizmu
- podać głównych
przedstawicieli tego kierunku w sztuce
- przedstawić główne założenia
i symbolikę prezentowanych prac
- wyjaśnić związek swojej
pracy z duchem symbolizmu