SYMBOLIZM

JAKO ZMYSŁOWY OBRAZ RZECZYWISTOŚCI

( załącznik nr 1)

 

                   Symbolizm ,,Nie wierzę ani w to, czego dotykam, ani w to, co widzę. Wierzę tylko w to, czego nie widzę i co czuję.” Tendencje symboliczne, obecne w sztuce wielu epok, nasiliły się w wieku XIX. Apogeum przeżyły około 1890 roku. Odżyły one za sprawą wielkich wizjonerów romantyzmu: Williama Blake’a, Francisca de Goi y Lucientes Johanna Heinricha Fussliego, Którzy ukazywali świat halucynacji, demonów i nadprzyrodzonych wizji. Właściwy symbolizm zaczął się rozwijać od lat siedemdziesiątych XIX wieku. Był ściśle związany z analogicznym kierunkiem w literaturze, wyrastającym z tych samych założeń filozoficzno- estetycznych.

 

Założenia ideowe

 

               Określenia ,, symbolizm” użył po raz pierwszy Jean Moreas w manifeście symbolizmu opublikowanym w 1886 roku w  ,, Le Figaro.” Choć manifest odnosił się do literatury, jego założenia odzwierciedlały również tendencje w sztukach plastycznych. Świat widzialny to – według Jeana  Moreas’a- tylko odbicie świata transcendentalnego, świata idei. Rolą sztuki jest ,, przybrać idee w formę uchwytną zmysłami”. W sztuce symbolicznej formy zewnętrzne ( obrazy natury, postacie, zjawiska) nie są celem samym w sobie, lecz jedynie znakami służącymi ukazaniu idei. Nieco później, w roku 1891, Albert Aurier sformułował założenia programowe malarstwa symbolicznego, w myśl których dzieło sztuki powinno być: ideowe, symboliczne, subiektywne i dekoracyjne. Symbolizm wyrósł na podłożu kryzysu światopoglądowego wynikającego ze zwątpienia w możliwości nauki i rozumu. Przeciwstawiając się pozytywizmowi i racjonalizmowi, odrzucał pojmowanie świata jako uchwytnej i wymiernej rzeczywistości. W sztuce był reakcją  na realizm i impresjonizm. Odrzucając prawdę optyczną, reprezentowaną przez oba te kierunki, odwoływał się do intuicji i wyobraźni, sięgał do głębin duszy i podświadomości. Stanowił nawrót do idealizmu , irracjonalizmu i subiektywizmu. Artyści, pragnąc przywrócić malarstwu rolę nośnika głębszych treści duchowych, odchodzili od odzwierciedlania powierzchownych zjawisk ku obrazowaniu  idei odsłanianiu spraw okrytych tajemnicą. Towarzyszyła temu skłonność do mistycyzmu, przekonanie o przenikaniu świata przez tajemną siłę. Sztuka wkroczyła w obszar marzenia, snu, halucynacji, tego, fantastyczne, ezoteryczne. Obraz symboliczny stawał się znakiem niewyrażalnego, dziełem zagadkowym, wieloznacznym, czym różnił się od konwencjonalnego malarstwa alegorycznego, Artyści, traktowani jako samotni geniusze               i prorocy, odnosili się z pesymizmem do teraźniejszości. Odwracali się od współczesnego życia i społeczeństwa, z którym pozostawali  w konflikcie, występowali przeciw obłudnej moralności mieszczańskiej.

 

Zainteresowania tematyczne symbolizmu

 

Symboliści, uciekając od rzeczywistości, szukali prawd psychologicznych       i ostatecznych. Stawiali pytania o istotę życia, przeznaczenie człowieka. Wielu z nich włączyło się w nurt Dekadentyzmu rozpowszechniony w końcu stulecia, wyrażający przekonanie o zmierzaniu cywilizacji europejskiej ku katastrofie.          Znaczną rolę w kształtowaniu się symbolizmu odegrała pesymistyczna filozofia Arthura Schopenhauera  (żyjącego na przełomie XVIII i XIX w.) mówiąca o nieuchronności ludzkiego cierpienia, którego można uniknąć tylko poprzez rezygnację z woli życia         i działania, wyobcowanie ze społeczeństwa i kontemplację estetyczną. Poglądy tego typu spowodowały, że szczególnie bliski symbolistom stał się temat śmierci. Świat ukazywano jako skazany na przemijanie i śmierć, którymi życie jest skażone już od chwili narodzin. Artystów ogarniał lęk, poczucie bezsensu, goryczy i smutku oraz bezsilności wobec losu. Nieuchronność śmierci budziła  grozę, ale jednocześnie przyciągała jako wybawienie od cierpień, brama prowadząca  w wyższą rzeczywistość. W pejzażach i rozgrywających się na ich tle scenach figuralnych widać nowy sposób odczuwania natury. Krajobrazy wyrażają ludzkie uczucia, nastroje oraz treści filozoficzne. Przestrzeń, chmury, płynąca woda, światło stają się symbolami potęgi natury, której małą, lecz nieodrodną cząstkę stanowi człowiek. Cykl życia człowieka (narodziny, wzrost i śmierć ) mieści się w cyklu natury. Wiosna podlega tym samym siłom napędowym, którym swoje przebudzenie zawdzięcza ludzka erotyka. Symbolistów fascynowały sprawy płci, Płodności procesy biologiczne – widzieli w nich odbicie dokonującego się w przyrodzie wielkiego misterium życia i śmierci, tajemnicy irracjonalnej potęgi życia. Sprawy związane z erotyką ukazywali niekiedy w sposób perwersyjny, co było reakcją na obłudę mieszczańskiej moralności. Symboliści głównym tematem swoich dzieł czynili kobietę. Część artystów ukazywała ją jako rodzicielkę, matkę lub wyidealizowany obraz czystości. Dominował jednak zupełnie inny jej wizerunek. W kobiecie widziano przede wszystkim istotę z gruntu grzeszną, perwersyjną, która usidlając mężczyzn poprzez namiętność, prowadzi ich do upadku i śmierci. Wytworzono obraz ,,kobiety fatalnej”            ( femme fatale),  zmysłowej i okrutnej, niszczącej mężczyzn. Jako wcielenie piękna i zła była jednocześnie obiektem potępienia i pożądania. Również samą miłość widziano jako demoniczną siłę, destrukcyjną potęgę przynoszącą cierpienie. Chcąc oderwać się od nieakceptowanej rzeczywistości, niektórzy malarze uciekali w idealny świat przyszłości. Nie była to jednak starożytność klasyków czy średniowiecze romantyków, lecz przeszłość nieokreślona, mityczna. Wyrażała ona tęsknotę za rajem utraconym, pragnienie powrotu do pierwotnych źródeł.

 

Środki formalne

 

Symbolizm to wyraz postawy ideowej, a nie tendencja stylistyczna. Poszczególni symboliści posługiwali się bardzo różnymi środkami wypowiedzi artystycznej. Oscylowały one od realistycznej poprawności form do sztuki niemal nieprzedstawiającej. Mimo sprzeciwu wobec realizmu i akademizmu początkowo wielu artystów wykorzystywało realistyczne środki formalne, elementy klasycyzmu    ( np. w kompozycji),wzbogacając je irracjonalnymi motywami wywodzącymi się z romantyzmu. Szybko pojawiły się jednak dążenia do odnowy języka malarskiego  poprzez odejście od naśladownictwa natury, zwiększenie roli często malarskich środków wyrazu, wykorzystanie symbolicznych i ekspresyjnych możliwości koloru i linii. Wprowadzono syntetyczne formy, secesyjną stylizację linii i ekspresjonistyczną deformację. Częstą cechą symbolizmu było zakłócenie relacji pomiędzy elementami zaczerpniętymi z rzeczywistości. Konwencjonalne wyobrażenie natury uległo rozbiciu. Zniekształcono proporcje, stosowano nienaturalne barwy, logikę snu, fantazji oraz nastroje niesamowitości. Tworzono symbole, które pod osłoną powszedniości obejmowały zjawiska i treści daleko poza nią wykraczające.

 

 Symbolizm w Europie Środkowej i Północnej

 

                          Symbolizm szybko rozprzestrzenił się na terenie całej Europy. Szczególnie wyraźnie zaznaczył się w Niemczech ( Max Klinger, Franz von Stuck ), Belgii ( Fernand Khnopff, Felicien Rops), Holandii ( Jan Toorop ), Austrii ( Gustav Klimt ) i Norwegii ( Edvard Munch ), cechując się w tych krajach silnym pesymizmem, metafizycznym lękiem. W malarstwie polskim symbolizm rozwinął się w okresie Młodej Polski w twórczości Władysława Podkowińskiego (1866 – 1895), Jacka Malczewskiego  ( 1854 – 1929), Stanisława Wyspiańskiego ( 1869 – 1907 ) i Witolda Wojtkiewicza           ( 1879 – 1909 ). Symbolizm, eksponujący znaczenie subiektywnych odczuć artysty, silnie oddziaływał oddziaływał na sztukę ekspresjonistyczną początku XX wieku. Podkreślając rolę wyobraźni i podświadomości , zapowiadał surrealizm. Jako kierunek w sztuce wygasł na początku XX stulecia. Jednakże pojawia się do dziś, umożliwiając artystom przekazywanie czegoś więcej, niż wyraża zewnętrzna powłoka obrazu.

 

              Wykład opracowała mgr inż. Marta Bożek – Pocenty

na podstawie materiałów zawartych w wydawnictwie:

„Życie Świata”, Świat Wiedzy, Internet, Encyklopedia  PWN.