RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO
NA TEMAT
„ HAFT
KORALIKOWY
W RAMACH PRZEDMIOTU
WIEDZA O KULTURZE
TEMAT: „Haft
koralikowy w sztuce Indian Ameryki Północnej”.
PRZEDMIOT:Wiedza o kulturze.
CEL ZAJĘĆ:
Celem zajęć jest
przybliżenie sztuki Indian Ameryki Północnej ze szczególnym uwzględnieniem
rękodzieła artystycznego i przedmiotów codziennego użytku wykonanych techniką
zdobienia haftem koralikowym.
METODY PROWADZENIA
ZAJĘĆ:
Wykład, pogadanka,
prezentacja, analiza, ćwiczenia.
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:
Koraliki, nici, igły do
koralików, kratkówka, kredki, gumki, ołówki, krosna do koralików (wykonane wg
modelu).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.Nauczyciel dokonuje
krótkiego wprowadzenia do zajęć przez wskazanie głównych założeń sztuki Indian
Ameryki Północnej:
Sztuka Indian jest bardzo
ściśle związana ze stylem ich życia. Wykonywane przedmioty, mają dla nich nie
tylko wartość użytkową ale stanowią też wielką wartość magiczną i symboliczną.
II.W dalszej części zajęć,
prowadzący przedstawia tekst wykładu dotyczącego symboliki, zastosowania oraz
techniki wykonywania haftu koralikowego.
„Haft
koralikowy w sztuce Indian Ameryki Północnej”.
(tekst wykładu w załączeniu do
scenariusza - załącznik nr 1)
III.Po przedstawieniu wykładu
nauczyciel prezentuje zdjęcia wyrobów zdobionych przez Indian koralikami.
Uczniowie zapoznają się z wzornictwem i jego symboliką poprzez analizę kopii
barwnych zdjęć przedmiotów.
(kopie zdjęć przedmiotów sztuki Indian
zdobionych koralikami w załączeniu
do scenariusza załączniki nr
2,3,4,5, załącznik nr 6
IV.Nauczyciel omawia zasady
projektowania bransoletek i budowy krosna koralikowego do ich wykonywania.
(w załączeniu do scenariusza
zasady projektowania bransoletek załączniki nr
7 i model
krosna załączniki nr 8)
V.Uczniowie opracowują
projekt bransoletki inspirowanej
motywami dekoracyjnymi wykorzystywanymi przez Indian Ameryki Północnej.
VI.Nauczyciel
dokonujeprzeglądu i korekty wykonanych
projektów koncepcyjnych bransoletek.
VII.Po wykonani projektu
nauczyciel zapoznaje uczniów z budową kartkówki, gdzie jedna kratka odpowiada
jednemu koralikowi ze wzoru.
Uczniowie otrzymują
kartkówki i przenoszą zaprojektowane wzory swoich bransoletek na kartkówkę,
tworząc w ten sposób projekt roboczy (w załączeniu do scenariusza
wzór kartkówki- załączniki nr9 )
VIII.Następnie nauczyciel
zapoznanie uczestników warsztatów z techniką tkania na krośnie koralikowym wg
instrukcji.
(w załączeniu do scenariusza
zasady tkania bransoletek z koralików -załącznik
nr10, załącznik nr 11)
IX.Uczniowie wykonują swoje
prace zgodnie z założeniami projektu, a nauczyciel na bieżąco kontroluje
prawidłowość wykonywanych prac i dokonuje niezbędnych korekt.
XNa zakończenie zajęć
nauczyciel dokonuje oceny wykonanych prac i wyróżnienia najlepszych uczniów.
Na podsumowanie zajęć jako dodatkowy element może stanowić prezentacja
wszystkich prac w formie wystawowej.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW:
- przedstawić historię haftu
koralikowego Indian Ameryki Północnej
- podać cel zdobienia
przedmiotów codziennego użytku i strojów haftem koralikowym
- znać podstawowe wzornictwo
stosowane w hafcie koralikowym
- zaprojektować wzór
bransoletki i rozrysować go na kratkówce
- wykonać bransoletkę
koralikową