ANALIZA  WYNIKÓW ANKIETY

 

Ankieta została przeprowadzona w klasach I LOb, I LP, I TEp, I TH.

Uczniowie byli o niej wcześniej poinformowani.

Do przeprowadzenia ankiety zainspirowały nas bardzo słabe wyniki w nauce klas pierwszych, nieuporządkowana wiedza, słaba znajomość tekstów już analizowana w gimnazjum, nierówny poziom.

Pomysł ankiety zrodził się w październiku 2002 r. Przed  jej skonstruowaniem zapoznałyśmy się z podstawą programową z języka polskiego dla gimnazjum i podstawą programową dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników.

Pytania i polecenia ankiety zostały utworzone zgodnie z zasadami tworzenia zadań testowych, zaproponowanymi przez syllabusy.

Punktacja stosowana była zgodnie z modelem oczekiwanych odpowiedzi (z zastrzeżeniem, że odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę gramatyczno–stylistyczną , ale ich sens musi być synonimiczny do modelu).

Wyniki ankiety sprawdzającej wiedzę uczniów klas pierwszych po gimnazjum wskazywały na:

-         niezrozumienie poleceń przez uczniów , nieusystematyzowanie wiedzy

-         powierzchowną znajomość lektur i ich płytką interpretacje

-         nieznajomość pojęć, takich jak: tren, fraszka

-         brak realizacji w niektórych gimnazjach „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”, która wchodzi w zakres podstawy programowej w gimnazjum

Wyniki ankiety sprawdzającej wiedzę uczniów klas pierwszych szkoły ponadgimnazjalnej wskazały na:

-         dobrą znajomość biografii poety renesansowego

-         umiejętność definiowania gatunków literackich

-         dobrą znajomość tematyki utworów Jana  Kochanowskiego i umiejętność ich interpretacji

Analiza wyników ankiety pozwoliła na sformułowanie wniosków do dalszej pracy:

-         zwrócić większą uwagę na wprowadzanie do epoki, twórczość pisarza, poety, umieścić go w kontekście tendencji ideowych i filozoficznych epoki

-         zwrócić uwagę na pojęcia z teorii literatury

-         stosować ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem

-         „postępować” ostrożnie z kontekstami (nadmiar wprowadza chaos w umyśle ucznia)

-         przypomnieć zasady analizy tekstu poetyckiego

-         zwrócić uwagę na samodzielną analizę tekstu przez ucznia poprzez zadanie domowe, dłuższe wypowiedzi na lekcji, pracę w grupach

-         wyrównać poziom nauczania