Scenariusz konkursu
„Zabawy językiem polskim”
Konkurs
jest adresowany do młodzieży klas pierwszych szkoły ponadgimnazjalnej.
I.
ZASADY:
Konkurs warto przeprowadzić między trzema pierwszymi
klasami, które wybierają po 2 reprezentantów przed przystąpieniem do konkursu.
Reprezentanci mogą konsultować się z klasą w czasie rozwiązywania zadań
(np.10). Czas jest wcześniej określony, a zakończenie każdej pracy można
sygnalizować np. dzwonkiem. Za każde zadanie można zdobyć określoną ilość
punktów, a klasa, która zdobędzie ich najwięcej, jest nagradzana i uzyskuje
tytuł mistrza kultury języka polskiego. Inspiracją był program telewizyjny
„Zabawy językiem polskim”.
II. CEL:
Głównym celem jest propagowanie wśród uczniów kultury
językowej, uwrażliwienie na poprawność gramatyczną czy ortograficzną, zachęta
do pięknego wypowiadania się na co dzień. Oprócz tego jest okazją do dobrej
zabawy i urozmaicenia szkolnej nudy. Konkursowi może towarzyszyć wystawa
książek i czasopism poświęcona kulturze języka.
III. UCZESTNICY:
-
reprezentanci
klas,
-
2 osoby
prowadzące,
-
1 osoba licząca
punkty i odmierzająca czas,
-
2 nauczycieli
języka polskiego – jury,
-
publiczność.
IV. OSIĄGNIĘCIA:
Po konkursie uczestnicy:
-
potrafią
zastosować zasady ortograficzne, gramatyczne i interpunkcyjne w praktyce,
-
umieją
skonstruować przemówienie,
-
rozpoznają cechy
tekstów gwarowych,
-
potrafią
współpracować w grupie,
-
bogacą zasób
słownictwa, rozwijają sprawność logicznego myślenia i łączenia wyrazów w związki
frazeologiczne.
V. PLAN
1. Prowadząca wygłasza
(czyta) wstęp:
Wszyscy lubimy mieć do czynienia z ludźmi
kulturalnymi, tj. grzecznymi, uprzejmymi, życzliwymi umiejącymi znaleźć się w
każdej sytuacji, dbającymi o higienę osobistą oraz miły dla oka wygląd
zewnętrzny.
Wiele z wymienionych wyżej cech uzewnętrznia się w
języku, przede wszystkim w sposobie mówienia, także pisania, w doborze słów
mających wyrażać myśli, uczucia i życzenia, w poprawnej odmianie wyrazów oraz w
zgodnej z zasadami gramatyki budowie zdań. Mile widziana jest też staranna
wymowa czy operowanie w taki sposób głosem, a zwłaszcza jego siłą, by nie
drażnić nerwów i uszu słuchacza.
To właśnie od sposobu mówienia, od kultury
wypowiadania się zależy przebieg i rezultat porozumiewania się z innymi ludźmi.
Albo będzie ono skuteczne i osiągniemy zamierzony cel, albo zakończy się
niepowodzeniem.
Istnieje stare przysłowie: „Jak Cię widzą, tak Cię
piszą”. Można by je rozszerzyć: „Jak Cię słyszą, tak Cię oceniają i tak Cię
traktują”. Dlatego też dbajmy o kulturę języka, zaglądajmy do słowników i
poradników językowych.
Zapraszamy również do konkursu „Zabawy językiem
polskim”, którego celem jest zachęcenie Was do pięknego i poprawnego
wypowiadania się na co dzień.
Witamy uczestniczące w nim 3 klasy pierwsze ( tu
wymienić) oraz reprezentantów tych klas.
A oto zasady naszego konkursu:
1) Reprezentanci klas
mogą się konsultować z klasą w czasie rozwiązywania zadań.
2) Na wykonanie każdego
zadania będzie określony czas. Zakończenie pracy będzie sygnalizowane
dzwonkiem.
3) Będą też zadania na
refleks, czyli kto pierwszy się zgłosi.
4) Każde zadanie będzie
punktowane.
5) Która z klas
zdobędzie największą ilość punktów, ta zostanie nagrodzona i uzyska tytuł
mistrza kultury języka polskiego.
2. Uwaga reprezentanci
klas, oto pierwsze zadanie ortograficzne za 6 punktów. Każda grupa dostaje inny
zestaw, czas 1 minuta np. Z podobnych wyrazów zakreśl te, które mają poprawny
zapis ortograficzny
- niekorzystny - Baba Jaga
- nie korzystny - baba jaga
- niekożystny - baba-jaga
- chandryczyć się - ekoturystyka
- handryczyć się - eko-turystyka
- handryczyćsię - eko-tórystyka
- sczerniały - stchórzyć
- zczerniały - ztchurzyć
- z czerniały - stchóżyć
Po konkurencji jury omawia zasady ortograficzne,
podaje poprawne formy oraz liczbę zdobytych punktów.
3. Zadanie gramatyczne.
Prowadząca podaje każdej grupie po kolei 1 wyraz w M l.p., od którego trzeba
utworzyć D l.mn. Liczy się pierwsza odpowiedź, za poprawną formę 1 punkt, za
błędną 0 punktów.
Przykładowe formy: tło
ćma
niedołęga
itd.
4. Zadnie gramatyczne.
Każda grupa dostaje na kartce 6 wyrazów i ma znaleźć te, które są poprawne oraz
określić rodzaj danego wyrazu np.
pomarańcz / pomarańcza
zatrzask / zatrzaska
podkoszulek / podkoszulka itd.
5. Kolejne zadania,
dotyczące przekształcenia 2 zdań wypowiedzianych gwarą wielkopolską i śląską,
poprzedza wstęp o gwarach:
„Czasami można się potkać z poglądem, że gwara jest
gorszym rodzajem języka. Jest to nieporozumienie, ponieważ język literacki,
czyli ogólnopolski utworzył się właśnie z gwar małopolskich i wielkopolskich, a
nastąpiło to w XVw. Przedtem mówiono w Polsce tylko gwarą i dlatego są one
cennym źródłem do badań nad historią języka. Gwary są jak gdyby żywym muzeum
historii języka polskiego.
Gwary polskie mają zasięg regionalny (lokalny) można
wśród nich wyróżnić kilka dialektów: małopolski, wielkopolski, mazowiecki,
śląski, kujawski i kaszubski.
Po wstępie osoba prowadząca czyta dwa zdania (kilka
razy), pierwsze z gwary wielkopolskiej a drugie z gwary śląskiej, każde za 3
punkty.
-
1 zdanie brzmi: Puewżycta
stryjowi: ruezueżymyj gęstue żytue na buejewicyj i budymyj muycić.
-
2 zdanie:
Powżyccie ojcowi: rozłożymy gąsto reż na grumnie i bydziymy młocić.
Zaskoczeniem, dla uczniów może być to po upływie czasu
(2 minuty), że jedno i drugie zdanie należało przetłumaczyć tak samo:
Powiedzcie stryjowi: rozłożymy gęsto żyto na boisku i będziemy młócić.
6. Następne zadanie
polega na utworzeniu z liter słowa STRUKTURALIZM jak najwięcej rzeczowników w
liczbie pojedynczej. Czas 2 minuty, a ilość punktów uzależniona od ilości utworzonych
wyrazów, za 1 wyraz 1 punkt.
7. W kolejnym zadaniu
liczy się refleks, kto pierwszy się zgłosi z poprawną odpowiedzią otrzyma
punkt. Jury czyta np. ze „Słownika wyrazów bliskoznacznych” synonimy jakiegoś
wyrazu np. podróż, łąka, lato, prowadzący obserwuje grupy i mówi „STOP!”, gdy
ktoś domyśla się o jaki wyraz chodzi. Ilość wyrazów dowolna, za każdą poprawną
odpowiedź 1 punkt.
8. Kolejna trudność
polega na wstawieniu w krótkim tekście znaków interpunkcyjnych. Za każdy
poprawnie wstawiony znak przyznaje się 1 punkt, czas 1 minuta.
Przykładowy tekst:
„Paweł w długie zimowe wieczory czytał Co jak Oprócz
niego samego oprócz myszy które coraz śmielej a częściej pod ścianami i starego
Kurty który niekiedy w żółty i błotnisty kłąb zwinięty u stóp jego parę nocnych
godzin w cieple przesypiał – nie widział nikt Uważaj nie prześpij życia
9. Przed następnym zadaniem uczestnicy dostają kartki
z poleceniem:
Podkreśl wyraz, który nie pasuje do reszty wyrazów i
uzasadnij dlaczego.
a) dom, willa, pałac, biuro, dacza, chata,
b) sos, radar, kreda, kajak, oko,
c) tatar, masło, kapar, szelka, rata, dolar.
Czas 1 minuta. Można uzyskać 1 punkt za prawidłowo
wskazany wyraz, a 2 punkty za uzasadnienie.
Odpowiedzi:
a) biuro, ponieważ nie jest to budynek w którym się
mieszka, tak jak w pozostałych,
b) kreda, gdyż czytając wspak ten wyraz nie będzie
brzmiał tak samo jak inne,
c) dolar, ponieważ po przestawieniu sylab nie utworzymy
od niego nowego wyrazu,
10. Przed ostatnim
zadaniem, polegającym na napisaniu przemówienia, prowadząca czyta przykład
klasycznego przemówienia:
Tekst przemówienia na cześć nowożeńców:
Kochani Nowożeńcy! Gołąbki gruchające ku sobie
wdzięcznie! Skarby moje najdroższe! Panno Młoda! Jak Izold Jasnowłosa piękna i
dostojny jak książę jakiś Młody Panie!
Drodzy i wspaniali goście tu zebrani: ojcowie, bracia
i przyjaciele Młodych! Ja do Was przemawiać niegodna, dusza samotna po świecie
się błąkająca, z zazdrością patrzę dziś na Was i na szczęście Wasze. Jakże
szczęśliwi jesteście w chwili tej! Szczęśliwsi niż ptaszki latające w
przestworzach, weselsi niż anieli w niebie, miłujący się miłością wielką i
czystą. Nikt nigdy nie był i nie będzie bardziej szczęśliwy! Czy istnieje na
ziemi miłość od waszej miłości większa?! Oto zaślubieni jesteście jak potok
rzece, jak rzeka morzu, a morze oceanowi. W imieniu wszystkich tu zebranych
pragnę wznieść toast za zdrowie Wasze, za szczęście i miłość. Niech się Wam
darzy i niech Was Bóg otacza opieką na wieki. Zdrowie Państwa Młodych, zdrowie
starostów weselnych i wszystkich świetnych gości!!!
Zadanie dla grup to ułożenie przemówienia na cześć
uroku pierwszego dnia wiosny. Czas 5 minut 0-6 punktów.
11. Zakończenie. Jury i druga niezależna osoba liczy
punkty, następnie jury ogłasza wyniki konkursu, przyznaje zwycięzcom nagrody.
Opracowanie:
Małgorzata
Fejkiel
Bogusława
Kopczyk