Ankieta została
przeprowadzona w klasach I LOb, I LP, I TEp, I TH.
Uczniowie byli o niej wcześniej poinformowani.
Do przeprowadzenia ankiety zainspirowały nas bardzo
słabe wyniki w nauce klas pierwszych, nieuporządkowana wiedza, słaba znajomość
tekstów już analizowana w gimnazjum, nierówny poziom.
Pomysł ankiety zrodził się w październiku 2002 r. Przed jej
skonstruowaniem zapoznałyśmy się z podstawą programową z języka polskiego dla
gimnazjum i podstawą programową dla liceów ogólnokształcących, liceów
profilowanych i techników.
Pytania i polecenia ankiety zostały utworzone
zgodnie z zasadami tworzenia zadań testowych, zaproponowanymi przez syllabusy.
Punktacja stosowana była zgodnie z modelem
oczekiwanych odpowiedzi (z zastrzeżeniem, że odpowiedzi ucznia mogą przybierać
różną formę gramatyczno–stylistyczną , ale ich sens
musi być synonimiczny do modelu).
Wyniki ankiety sprawdzającej wiedzę uczniów klas
pierwszych po gimnazjum wskazywały na:
-
niezrozumienie poleceń przez uczniów , nieusystematyzowanie
wiedzy
-
powierzchowną znajomość lektur i ich płytką interpretacje
-
nieznajomość pojęć, takich jak: tren, fraszka
-
brak realizacji w niektórych gimnazjach „Pieśni
świętojańskiej o Sobótce”, która wchodzi w zakres podstawy programowej w
gimnazjum
Wyniki ankiety sprawdzającej wiedzę uczniów klas
pierwszych szkoły ponadgimnazjalnej wskazały na:
-
dobrą znajomość biografii poety renesansowego
-
umiejętność definiowania gatunków literackich
-
dobrą znajomość tematyki utworów Jana Kochanowskiego i umiejętność ich
interpretacji
Analiza wyników ankiety pozwoliła na sformułowanie
wniosków do dalszej pracy:
-
zwrócić większą uwagę na wprowadzanie do epoki, twórczość
pisarza, poety, umieścić go w kontekście tendencji ideowych i filozoficznych
epoki
-
zwrócić uwagę na pojęcia z teorii literatury
-
stosować ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem
-
„postępować” ostrożnie z kontekstami (nadmiar wprowadza chaos w umyśle
ucznia)
-
przypomnieć zasady analizy tekstu poetyckiego
-
zwrócić uwagę na samodzielną analizę tekstu przez ucznia
poprzez zadanie domowe, dłuższe wypowiedzi na lekcji, pracę w grupach
-
wyrównać poziom nauczania