ĆW. 3    

WYRAŻANIE I ODBIÓR KOMUNIKATÓW

 

Temat: WYRAŻANIE I ODBIÓR ZROZUMIENIA W KONTAKTACH Z DRUGĄ OSOBĄ.

 

Cel: celem ćwiczenia jest umiejętność określania czynników decydujących o poczuciu zrozumienia lub jego braku w kontaktach z innymi ludźmi. Rozpoznawanie zwrotów i zachowań, które decydują o naszych odczuciach w kontaktach z drugą osobą. .

 

Wstęp: Od tego jak sformułujemy, wyrazimy  i przekażemy komunikat będzie zależeć czy poczujemy się zrozumiani czy też nie. Wykonując poniższe ćwiczenie nauczymy się wyrażać i odbierać świadomie gesty i słowa zrozumienia lub nie w kontaktach z drugim człowiekiem.

 

Pomoce dydaktyczne: Koperty z komunikatami, wzory list.

 

Przebieg ćwiczenia:

 

1.    W pierwszym etapie ćwiczenia prowadzący dokonuje podziału klasy na grupy.

2.    Każda grupa otrzymuje zestaw do ćwiczeń (koperta i wzory list).

  Uczniowie starają się przyporządkować właściwe określenia do    odpowiedniej listy.

3.    Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują na tablicy efekty swojej pracy.

4.    Każda grupa dodaje własne określenia wpisując je do odpowiedniej listy.

5.    Na zakończenie prowadzący podsumowuje ćwiczenie i ocenia pracę w grupach.

 

 

 

 

Czuję się zrozumiana gdy druga osoba:

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

 

 

 

Czuję się nie zrozumiana gdy druga osoba:

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

 

 

PRZYTAKUJE KIWAJĄC GŁOWĄ

 

SŁUCHA MNIE W SKUPIENIU

 


KONCENTRUJE SIĘ NA TYM CO MÓWIĘ

 

JEST ZAINTERESOWANA TYM CO MÓWIĘ

 

CIESZY SIĘ Z MOJEGO SZCZĘŚCIA

 

W TRUDNEJ SYTUACJI WSPIERA MNIE I STERA SIĘ UDZIELIĆ MI POMOCY

 

DODAJE MI OTUCHY

WYKAZUJE ZAINTERESOWANIE MOIM PROBLEMEM

 

PODTRZYMUJE TEMAT ROZMOWY

ROZMAWIA ZE MNĄ

 


UŚMIECHA SIĘ

 

 PATRZY MI PROSTO W OCZY

 

PODTRZYMUJE MNIE NA DUCHU PRZEZ ROZMOWĘ ZE MNĄ

 

BIERZE POD UWAGĘ MOJE ZDANIE

 

WYKAZUJE ZAINTERESOWANIE TEMATEM ROZMOWY

 

UWAŻNIE MNIE SŁUCHA

 

PODTRZTMUJE ZE MNĄ KONTAKT WZROKOWY

 

USPOKAJA MNIE

 

POCIESZA MNIE

 

NIE KRYTYKUJE MNIE ALE STARA SIĘ ZROZUMIEĆ I UDZIELIĆ WSPARCIA

 

NIE ZMIENIA TEMATU ROZMOWY

 

SŁUCHA MNIE W SKUPIENIU

 

W TRUDNEJ SYTUACJI WSPÓŁCZUJE MI I STARA SIĘ UDZIELIĆ MI POMOCY

 

PATRZY NA MNIE ZE DZIWIENIEM

 

NIE SŁUCHA TEGO CO MÓWIĘ

 

ZAJMUJE SIĘ CZYMINNYM PODCZAS ROZMOWY

 

JEST OBOJĘTNA NA MOJE SŁOWA

 

CIĄGLE MNIE KRYTYKUJE

 

PRZERYWA MI CIĄGLE MOJĄ WYPOWIEDŹ

 

NA ZŁĄ WIADOMOŚĆ REAGUJE ŚMIECHEM LUB OBOJĘTNOŚCIĄ

 

NIE ODPOWIADA NA MOJE PYTANIA

 

DAJE MI DO ZROZUMIENIA, ŻE NIE INTERESUJE JĄ MÓJ PROBLEM

 

ZMIENIA TENAT ROZMOWY

 

PODCZAS ROZMOWY ROBI „GŁUPIE MINY”

 

UNIKA KONTAKTU WZROKOWEGO

 

JEST DALEKO MYŚLAMI

 

NARZUCA MI SWOJE ZDANIE I POGLĄDY UZNAJĄC MOJE ZA NIEWAŻNE

 

PATRZY NA MNIE „WILKIEM” 

 

BUJA W OBŁOKACH

 

PATRZY W INNĄ STRONĘ

 

PRZERYWA MI KIEDY MÓWIĘ

 

IGNORUJE TO CO MÓWIĘ

 

JEST ZAMYŚLONA

 

ŚMIEJE SIĘ Z TEGO CO MÓWIĘ

 

NIE ODPOWIADA NA MOJE PYTANIA