ĆWICZENIA Z KOMUNIKACJI

 

 

PYTANIA I ODPOWIEDZI

 

Cel:

 

 

Celem ćwiczenia jest integracja grupy.

Stworzenie możliwości wspólnego poznania się poszczególnych uczestników poprzez bezpośredni kontakt i wspólną zabawę.

 

Pomoce:

 

-koszyk na losy,

-pary ponumerowanych kartoników do identyfikacji (liczba par zgodna z liczbą uczestników).

 

Pole tekstowe: 1

Pole tekstowe: 1

Pole tekstowe: 2

Pole tekstowe: 2

 

 

 

 

Przebieg ćwiczenia:

 

1.Każdy z uczestników losuje numer identyfikacyjny ( para kartoników).

2.Jeden pozostawia drugi wrzuca do koszyka.

3.Grupa ustala zakres pytań lub pozostawia sobie całkowitą swobodę w ich zadawaniu.

4.Decyduje w głosowaniu czy istnieje możliwość odmowy odpowiedzi na zadane pytanie.

5.Rozpoczynając ćwiczenie prowadzący zadaje pytanie i losuje kartonik z koszyka.

6.Wylosowana osoba udziela odpowiedzi na zadane pytanie, zadaje własne i losuje następny kartonik z koszyka.

7.W celu umożliwienia wszystkim osobom udziału w zabawie, wylosowane kartoniki należy odkładać.

8.Zabawa trwa do wyczerpania kartoników. Takie serie można dowolnie powtarzać.

Jeżeli grupa jest bierna można skorzystać z niżej zaproponowanej listy pytań:

 

 

1.Jakie jest twoje hobby?

2.Jakie lubisz kolory?

3.Jaką lubisz muzykę?

4.Jak lubisz spędzać wolny czas?

5.Kin chcesz zostać w przyszłości?

6.Jakie lubisz książki?

7.Jakie cechy w sobie lubisz?

8.Co denerwuje cię u innych ludzi?

9.Jakie lubisz oglądać filmy?

10.Kto jest twoim idolem?

11.Jakie jest twoje życiowe motto?

12.Jaką cechę cenisz w sobie najbardziej?

13.Jakie lubisz kwiaty?

 

                                                                        Opracowała: mgr inż. Marta Bożek-Pocenty

 

 

 

WYRAŻANIE UCZUĆ

 

Cel:

 

Celem ćwiczenia jest uświadomienie sobie różnych uczuć, które człowiek nieustannie doświadcza oraz tego, że ciągle wyraża je swoim ciałem mniej lub bardziej świadomie, co z kolei wpływa na otoczenie, które odbiera te sygnały a następnie reaguje na nie.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

złość

 
-pojemnik na losy,

-kartoniki do wypisywania prezentowanych uczuć, np.

1                                                      4

2                                                      5

3                                                      6 itd.

 
-kartki do spisywania odebranych uczuć.

 

 

Przebieg ćwiczenia:

 

1.Każdy uczestnik zapisuje na kartoniku przykład uczucia (jeżeli grupa jest bierna prowadzący może sam zaproponować takie przykłady)

2.Wszystkie kartoniki umieszcza się w koszyku do losowania

3.Grupa ustala czas na prezentację wylosowanego uczucia.

4.Kolejno uczestnicy losują kartoniki i prezentują wylosowane uczucie mimiką i gestami.

5.Pozostali uczestnicy ćwiczenia zapisują na kartce pod kolejnymi numerami odczytane uczucia.

6.Prowadzący spisuje listę prezentowanych uczuć na podstawie kartoników.

7.Po zakończeniu ćwiczenia prowadzący przedstawia(w tabeli) listę uczuć wg kolejności prezentowanych uczuć.

8. Każdy z uczestników porównuje własną listę z prezentowaną. Odczytane uczucia prowadzący zapisuje w tabeli. Pojawiające się rozbieżności pomogą w uświadomieniu sobie, że ta sama sytuacja może być odczytywana na różne sposoby Dodatkowo takie porównanie pozwoli na poszerzenie słownictwa w zakresie nazywania uczuć.

 

Lp.

Nazwa prezentowanego uczucia

Uczucia odczytane w grupie

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowa lista uczuć:

-radość

-pycha

-agresja

-ból

-wściekłość

-przerażenie

-smutek

-rozczarowanie

-upór

-niezdecydowanie

-pogarda

-znudzenie

-żal

-przygnębienie

-cierpienie

-strach

-euforia

-zniechęcenie

-złość

-zadowolenie

-wstyd

-duma

-niechęć

-obojętność

-rozpacz

Opracowała: mgr inż. Marta Bożek-Pocenty

 

 

PROBLEM

Cel:

 

 Celem ćwiczenia jest twórcze szukanie rozwiązań problemów oraz umożliwienie spojrzenia na problem z perspektywy różnych osób.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

-koszyk na losy

–kartki papieru (po jednej dla każdego uczestnika)

 

Przebieg ćwiczenia:

 

1.                Każdy uczestnik ćwiczenia zapisuje na przygotowanej kartce swój wybrany problem

2.                Wszystkie kartki są wrzucane do koszyka

3.                Każdy uczestnik losuje kartkę i wpisuje na niej swój pomysł na zapisanego na niej problemu. Zagina kartkę i podaje następnej osobie.

4.                Ćwiczenie trwa do czasu kiedy każdy uczestnik wpisze swój sposób na rozwiązanie danego problemu.

5.                Na zakończenie ćwiczenia każdy uczestnik przedstawia problem oraz zaproponowane rozwiązania.

6.                Dyskusja w grupie przedstawionych rozwiązań.

7.                Po zakończeniu dyskusji każdy uczestnik może zabrać kartkę ze swoim problemem.

 

PRZYKŁAD KARTY: (odwrotna strona)

 

1-9(przykłady rozwiązań)

 

 

 

Uwaga!

               Kartkę należy zawijać od góry

 

 

PRZYKŁAD KARTY:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9 itd.

WPISZ PROBLEM

 

Opracowała: mgr inż. Marta Bożek-Pocenty

 

 

MY I NASZE ODBICIE

 

Cel:

 

Celem ćwiczenia jest wykształcenie umiejętności sprawnego określania cech osobowości różnych osób na podstawie własnej oceny. Możliwość porównania własnej oceny swojej osoby z opiniami i oceną innych osób.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

- podwójna liczba kartek w stosunku do liczby uczestników

       koszyk na kartki do losowania

        

Przebieg ćwiczenia:

 

1.Ćwiczenie przeznaczone jest dla osób wzajemnie ze sobą związanych i kontaktujących się ze sobą od pewnego czasu np. klasa.

2.Każdy uczestnik otrzymuje dwie kartki z podzieloną stroną na dwie części wady i zalety.

3.Otrzymane kartki podpisuje.

4.Na jednej kartce wpisuje swoje wady i zalety, drugą wrzuca do koszyka.

5.Kartkę z własną oceną pozostawia przy sobie.

6.Z koszyka każdy uczestnik wybiera inną kartkę i wpisuje na niej wady i zalety wylosowanej osoby.

7.Zagina kartkę w celu utajnienia swojej opinii i podaje kolejnej osobie.

8.Po przejściu kartek przez wszystkich uczestników prowadzący ćwiczenie zbiera kartki i rozdaje je właściwym osobom.

9.Teraz każdy uczestnik może porównać własną ocenę z oceną innych. Porównanie to ma na celu ujawnienie różnic i podobieństw oceny własnej z oceną dokonaną przez inne osoby.

 

 

 PRZYKŁAD KARTY:

 

WADY

ZALETY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAZWISKO I IMIĘ

 

Opracowała: mgr inż. Marta Bożek-Pocenty

 

 

ELEMENTY MIŁOŚCI

 

Cel:

 

 Określenie miłości jako złożonego uczucia, które wyrażane jest na wielu płaszczyznach w różnorodnej formie. Pokazanie różnych elementów składowych miłości na przykładzie składników, które wyróżnił Erich Fromm tj. poznanie, poszanowanie, troska, odpowiedzialność.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

- kartoniki z przygotowanymi pytaniami wg wzoru

–4 arkusze szarego papieru

 

Przebieg ćwiczenia:

 

1.Każdy uczestnik otrzymuje 4 kartoniki z odpowiednim pytaniem wg wzoru

 

Co oznacza poznanie drugiej osoby ?

 

Co oznacza poszanowanie drugiej osoby ?

 

Co oznacza troszczyć się o drugą osobę?

 

Co oznacza bycie odpowiedzialnym za drugą osobę?

 

2.Uczestnicy udzielają odpowiedzi na odpowiednich kartonikach.

3.Po udzieleniu odpowiedzi prowadzący zbiera kartoniki i rozdziela na 4 części.

4.Wszyscy uczestnicy zostają podzieleni na cztery grupy.

5.Każda grupa otrzymuje jeden szary karton, opisuje go wg opisu na kartoniku i wypisuje wszystkie odpowiedzi.

6.Podsumowanie ćwiczenia stanowi dyskusja udzielonych odpowiedzi.

 

 

II WERSJA:

 

Miłość własna

 

1.Jak poznaję siebie?

2.Jak troszczę się o siebie?

3.Jak szanuję siebie?

4.Jak jestem odpowiedzialnym za siebie?

Opracowała: mgr inż. Marta Bożek-Pocenty