ĆW. 4
MÓJ AUTOPORTRET
Temat:
ZASADY DOKONYWANIA WŁASNEJ SAMOOCENY
Cel: celem ćwiczenia jest
kształtowanie umiejętności określania plusów i minusów swojej osobowości
budowanie własnego rzeczywistego autoportretu na podstawie wielopłaszczyznowej
oceny swoich cech.
Wstęp: samoocena
nie jest dana człowiekowi raz na zawsze. Zmienia się ona ciągle pod wpływem
wielu czynników takich jak wiek, aktualna sytuacja życiowa, nastrój, itp.
Pomoce dydaktyczne: wzór tabeli do samooceny (TABELA I ).
Przebieg
ćwiczenia: każdy uczeń otrzymuje wzór tabeli z poleceniem wypełnienia jej wg
podanych w niej wskazówek. W każdym wierszu należy wpisać tylko 5 pierwszych
skojarzeń nie pozostawiając sobie zbyt dużo czasu na refleksje i analizę.
Podsumowanie:
1.
Czy
coś cię zaskoczyło w Twoich odpowiedziach ?
2.
Czy
łatwiej Ci było pisać o plusach czy o minusach?
3.
Która
kategorię było Ci najtrudniej wypełnić, a którą najłatwiej? Jak myślisz
dlaczego?
4.
Jakie
sfery swojego życia chcesz rozwijać i doskonalić?
TABELA I
|
Nie
lubię w sobie, uważam
za swój minus |
Lubię
w sobie, uważam za swój plus |
W
wyglądzie zewnętrznym, we własnym ciele |
|
|
W
swojej mądrości, inteligencji, zdolnościach |
|
1. ........................................... 2. ........................................... 3. ........................................... 4. ........................................... 5. ........................................... |
W
swoim charakterze |
|
1. ........................................... 2. ........................................... 3. ........................................... 4. ........................................... 5. ........................................... |
Jako
mężczyzna lub jako kobieta |
|
|
W
związku z ludźmi, byciu z nimi, w kontaktach |
|
|
W
innych ważnych sprawach, które nie mieszczą się w tamtych kategoriach |
|
|