Dni od 25 marca do 2 kwietnia 2012 roku były wyjątkowe dla polskich uczestników projektu Comenius ?Choral Music and Poetry? (Muzyka chóralna i poezja). Wtedy właśnie grupa młodzieży z krośnieńskiego ?Szczepanika? zaangażowanej w ów projekt wraz z dyrektorem szkoły i nauczycielami - opiekunami  odwiedziła słoneczną i ciepłą już o tej porze roku Hiszpanię.

 

Tam, w mieście Lorca, wraz z kolegami z Francji, Hiszpanii i Szkocji wzięła udział w finałowym spotkaniu, stanowiącym podsumowanie dwóch lat pracy chórów z zaprzyjaźnionych szkół: wspomnianego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Jana Szczepanika z Krosna w Polsce, Collège Albert Camus z Torigni-sur-Vire we Francji, Garnock Academy z Kilbirnie, Ayrshire w Szkocji oraz IES Francisco Ros Giner z miasta Lorca w Hiszpanii.
Centralnym punktem spotkania był uroczysty koncert finałowy, który odbył się 29 marca. Połączone chóry z wszystkich szkół wykonały pieśni skomponowane do słów wierszy poetów reprezentujących kulturę literacką każdego z państw. Zabrzmiał więc w Lorce m. in. Widok ze Świnicy do  Doliny Wierchcichej - ludowa melodia z Podhala do słów wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Młodzież z Francji, Hiszpanii i Szkocji łamała sobie język na metaforach typu „bez brzegu i bez dna tęsknica”, polscy chórzyści zmierzyli się z kolei z brzmieniowymi niuansami ojczystych języków innych uczestników projektu. Wszyscy poradzili sobie świetnie, czego dowodem były m. in. niekończące się oklaski... Trzeba dodać, że koncert zawierał jeszcze jeden „polski” akcent: wystąpił kabaret SSOK ze „Szczepanika” w skeczu Wojtek The Freak, opartym na twórczości wspomnianego młodopolskiego poety .
Spotkanie w Lorce to jednak nie tylko próby, koncert i spotkania nauczycieli związane z samym projektem. Goście przez kilka dni brali udział w życiu kulturalnym miasta, ubarwianym w tym czasie przez liczne ludowe święta związane z obrzędowością ostatniej części Wielkiego Postu. Uczestniczyli m. in. w Serenadzie na cześć Bolesnej Panienki oraz jednej z parad wielkanocnych - pełnych przepychu świętach Bractwa Paso Azul, przeżywanych przez miejscową ludność z wyjątkową żarliwością.  
Spotkanie z władzami miasta, zwiedzanie Lorki i Granady (a tam w szczególności twierdzy Alhambra) dopełniły niezwykłej całości wyjazdu. Niezapomnianego wyjazdu: projekt Comenius „Muzyka chóralna i poezja”, w którym uczestniczyli polscy uczniowie, pozwolił im na przeżycie przygody życia. Tym większej, że przez cały czas pobytu mieszkali oni w domach swoich hiszpańskich kolegów, mieli więc możliwość nie tylko przyglądania się, ale i doświadczenia codziennego życia mieszkańców - z wszystkimi jego aspektami: społecznym, kulturowym i obyczajowym.
W finałowym spotkaniu projektu wzięli udział uczniowie ZSP nr 1 w Krośnie: Magdalena Boczar, Magdalena Gądela, Patrycja Glazer, Natalia Kukuł, Monika Kusz, Anna Leśniak, Konrad Leśniak, Paulina Nowacka, Sara Rodzaj, Karolina Tabisz, Katarzyna Ziemba, Katarzyna Żychowska. Młodzieżą opiekowali się nauczyciele: Andrzej Gregorczyk (dyrektor szkoły), Jerzy Rapa (polski koordynator projektu), Michalina Cymerman (nauczyciel języka angielskiego) i Bartosz Gałązka (opiekun chóru i kabaretu).