W dniach 4-6 listopada 2010 roku odwiedziliśmy (my, czyli Jerzy Rapa i Krystyna Kenar) gimnazjum im. Alberta Camus w Torigni. Ta szkoła to jeden z czwórki partnerów międzynarodowego projektu, w którym bierzemy udział. Projekt Comenius poświęcony jest muzyce chóralnej i poezji.


        Celem wyjazdu było poznanie uczestników projektu z Francji, Hiszpanii, Polski i Szkocji oraz omówienie szczegółów współpracy i ustalenie harmonogramu prac.
        Po długiej i wyczerpujęcej podróży autokarem dotarlismy do Caen, pięknego, średniowiecznego miasta, stolicy regionu Basse Normandie i departamentu Calvados. Już tylko nic nieznaczące 70 km dzieliło nas od celu podróży ? Torigni, gdzie dotarliśmy wieczorem, witani przez miłych gospodarzy.

Widok na miasteczko z okien szkoły                Typowy dom w Torigni                   Torigni to małe, liczące ok. 3000 mieszkańców miasteczko o typowo normandzkiej architekturze, z domami zbudowanymi z szarego kamienia, z równie szarymi łupkowymi dachami.
Widok na miasteczko z okien szkoły         Typowy dom w Torigni                

Merostwo w Torgini




        Miasteczko leży nad rzeką Vire, jest stare i zielone jak cała Normandia, otoczone naturalnymi jeziorkami, z imponującym budynkiem merostwa.



Merostwo w Torigni

         Gimnazjum A. Camus                Gimnazjum A. Camus                    Gimnazjum im. Alberta Camus znajduje się blisko centrum miasteczka. To nowoczesny budynek, bardzo racjonalnie i funkcjonalnie zaprojektowany, otoczony ładnym ogrodem.
Gimnazjum A. Camus            Gimnazjum A. Camus  
Szkolna stołówka                 Do gimnazjum chodzi ponad 400 uczniów, wielu z nich dowożonych jest autokarami, które zajeżdżają wprost na szkolne podwórko. Uczniowie mają od 11 do 15 lat (francuskie gimnazjum to szkoła czteroletnia, obejmuje klasy od szóstej do trzeciej) i spędzają w szkole zwykle cały dzień, od 8.20 do 17. W czasie przerwy obiadowej praktycznie wszyscy jedzą obiad w świetnej szkolnej stołówce, z której korzystają też nauczyciele.
Szkolna stołówka                
Gimnazjum A. Camus                Gimnazjum A. Camus                    W czasie przerw mogą korzystać ze świetlicy, boiska i innych szkolnych atrakcji.
Szkolna świetlica            Szkolna świetlica  

 

Carole Bracher, dyrektor szkoły                 Szkołą rządzi pani dyrektor Carole Bracher, bardzo zaangażowana w projekt.
Carole Bracher, dyrektor szkoły                
Isabelle Martinez, Sabine Falgari, Mickaël Grillot, Emilie Andrzejewski                 Pozostałe osoby odpowiedzialne za projekt to Emilie Andrzejewski ? anglistka polskiego pochodzenia, Sabine Falgari ? nauczycielka muzyki, Isabelle Martinez ? nauczycielka hiszpańskiego i Mickaël Grillot? nauczyciel francuskiego.
Isabelle Martinez, Sabine Falgari, Mickaël Grillot, Emilie Andrzejewski                

 

Młodzi chórzyści                 I najważniejsi uczestnicy projektu ? młodzi chórzyści
Młodzi chórzyści                


       Zwiedzanie szkoły i miasteczka to miły akcent naszej wyprawy, ale nie najważniejszy. Naszym celem było przecież omówienie szczegółów współpracy, ustalenie terminów kolejnych spotkań, przedstawienie rezultatów pracy wykonanej do tej pory.

        Podczas spotkania w sali muzycznej szkoły każda z delegacji zaprezentowała swoją szkołę, swoje miasto i szkolny chór.

Grupa robocza                              Grupa robocza                              Grupa robocza

Grupa robocza ? delegacje z Polski, Hiszpanii, Szkocji i Francji ustalają plan pracy.

Po części roboczej odbyło się oficjalne spotkanie wszystkich uczestników z dyrekcją szkoły w Torigni i przedstawicielem kuratorium z Caen.

Oficjalne przywitanie delegacji                              Oficjalne przywitanie delegacji                              Oficjalne przywitanie delegacji
    Oficjalne przywitanie delegacji                 Jean-Christophe Tailpied ? w kuratorium w Caen odpowiedzialny za kontakty międzynarodowe, prywatnie przyjaciel Polaków i Polski
         Gimnazjum A. Camus                         Gimnazjum A. Camus                    Po zakończeniu części oficjalnej i roboczej mieliśmy okazję docenić gościnność naszych gospodarzy i spróbować pysznej kuchni francuskiej.        
Zwiedziliśmy też sąsiednie miasteczko Villedieu-les-Po?les, kolejną perłę normandzkiej architektury. Przy okazji sprawdziliśmy na sobie powiedzenie, że Normandia to zielona kraina, gdzie ciągle pada deszcz. Od siebie mogę dodać, że wcale nie ujmuje to jej uroku.
Villedieu-les-Po?les            Villedieu-les-Po?les  
         Gimnazjum A. Camus                         Gimnazjum A. Camus                    Mieliśmy też okazję zwiedzić Omaha Beach, miejsce lądowania aliantów w Normandii 6 czerwca 1944. To wydarzenie uważane jest za jeden z przełomowych momentów drugiej wojny światowej. Dziś ten fragment francuskiego wybrzeża oraz cmentarz, na którym pochowano 10 000 amerykańskich żołnierzy, należy do Stanów Zjednoczonych.
Plaża Omaha Beach, miejsce            lądowania aliantów w Normandii  
         Amerykański cmentarz wojenny                                         Wizyta we Francji była krótka, ale pozostanie w naszej w pamięci ze względu na ciepłe i życzliwe przyjęcie, jakie tam na nas czekało. Teraz nasza kolej ? w kwietniu goście z Francji, Hiszpanii i Szkocji przyjeżdżaja do Krosna.
Amerykański cmentarz wojenny            Grupa robocza                

 

Opracowała
p. Krystyna Kenar



facebook_page_plugin