"Lights... Camera... ACTION! Discovering Cultures Throughout Cinema" to nowy międzynarodowy projekt, realizowany w ramach programu Comenius przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika. "Szczepanik" realizuje ów projekt wspólnie ze szkołami z Francji (College Albert Camus z miasta Torigni sur Vire), Hiszpanii (Instituto Ense?anza Secundaria "Francisco Ros Giner" z miasta Lorca), Słowenii (Srendja sola Slovenska Bistrica z miasta Slovenska Bistrica) i Szkocji (Garnock Academy z miasta Kilbirnie). To kolejny projekt o artystycznym charakterze, w który zaangażowana jest krośnieńska szkoła; poprzedni, "Choral and Music Poetry", zakończył się w czerwcu minionego roku. Punktem wyjścia zadań wynikających z założeń obecnego projektu są dzieła filmowe, reprezentujące dorobek kulturalny każdego z krajów. Projekt ma charakter przede wszystkim muzyczny, więc wśród zadań centralne miejsce zajmuje wspólne śpiewanie utworów pochodzących ze ścieżek dźwiękowych wybranych do niego filmów. Pozostałe zadania dotyczą innych sposobów ekspresji artystycznej młodzieży, która przygotowuje różnorodne prace artystyczne oraz inscenizacje aktorskie związane z tematyką filmowych obrazów.
W dniach 11-15 marca br. grupa młodzieży ze "Szczepanika" wraz z nauczycielami uczestniczyła w pierwszym "zagranicznym" spotkaniu projektowym. W pewien chłodny, wczesnowiosenny, poniedziałkowy poranek obraliśmy więc kierunek na miasto Lorca, położone w południowej Hiszpanii...


...która powitała nas słoneczną pogodą. Różnica między temperaturą powietrza w Krakowie, skąd wylatywaliśmy wczesnym rankiem, a temperaturą powietrza hiszpańskiego była tak duża, że nastroje ? już doskonałe ? stały się jeszcze lepsze. A jednak myli się ten, kto sądzi, że polecieliśmy tam na wczasy: już na godzinę po naszym przybyciu do Lorki zaplanowano spotkanie panelowe - prowadzone w grupach dyskusje młodzieży na temat hiszpańskiego obrazu, ?Volver? Pedro Almodóvara. Poziom merytoryczny dyskusji był wysoki, a przy jej okazji można było obserwować, jak między uczestnikami projektu pochodzącymi z różnych krajów rodzą się więzi... A że nasza młodzież podczas pobytu w Hiszpanii mieszkała u swoich hiszpańskich kolegów, towarzysząc im przez kilka dni w ich codziennym życiu, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że wiele z tych znajomości przedzierzgnie się w trwałe przyjaźnie.
Następny dzień wypełniło w większej części zwiedzanie Murcji - stolicy regionu, w którym mieszkaliśmy. Odwiedziliśmy tam wiele pięknych miejsc, wśród których wyróżniało się Kasyno ? niezwykły zabytek eklektyzmu, ale głównym punktem programu było zwiedzanie gotyckiej katedry Santa Maria. Po powrocie przyszedł czas na przygotowanie występów, które miały odbyć się następnego dnia ? wyczerpujące próby w kościele św. Franciszka trwały kilka godzin...
Ale po chwilowym zmęczeniu na szczęście wkrótce nie został nawet ślad. A środa miała się okazać najbogatszym w wydarzenia dniem hiszpańskiej wyprawy: wizyta w ratuszu miasta Lorca, spotkanie z władzami lokalnymi, zwiedzanie zamku, w samo południe ?improwizowany? flashmob na głównej ulicy miasta ? wspólne wykonanie pieśni ?Ipharadisi? przez wszystkich uczestników projektu, wizyta na wystawie fotografii przygotowanych przez uczniów partnerskich szkół w ramach jednego z zadań projektowych (?nasze? fotografie spotkały się z wyjątkowym uznaniem wszystkich zwiedzających, a zostały starannie wyselekcjonowane przez panie Elżbietę Brynecką i Krystynę Kenar spośród setek zdjęć wykonanych przez naszych uczniów). Po przerwie na lunch przyszedł czas na bezpośrednie przygotowanie do koncertu, wieńczącego tę część projektu.
Koncert rozpoczął się kilka minut po godzinie 20, w kościele św. Franciszka o cudownej akustyce, w obecności czczonej w Lorce, szczególnie przez bractwo Paso Azul, figury Matki Bożej Bolesnej. Oprócz wspólnego wykonania tytułowej piosenki z filmu ?Volver? (pięknie zabrzmiała!), każda z grup zaprezentowała kilkuminutowy program przygotowany specjalnie na tę okazję. Polska grupa, w której znalazło się kilkoro członków Kabaretu SSOK ? ?wizytówki? Szczepanika ? zaśpiewała kilka utworów z kabaretowego repertuaru. Gorący aplauz widzów wzbudziły szczególnie piosenki wykonane przez Kamilę Macieik i Aleksandrę Krygowską.
Hiszpania żegnała nas słoneczną pogodą. Lazurowego nieba, rozpiętego nad nami podczas zwiedzania andaluzyjskiej wioski Mojacar, nie da się zapomnieć. Podobnie jak zapachu morza, ciepłego piasku na plaży i smaku dań w nadmorskiej restauracji...
Wielki szok przeżyliśmy po powrocie do Polski: tak ostrej zimy w połowie marca nikt się tu chyba nie spodziewał. Ale to temat na zupełnie inny artykuł. Na koniec wypada jeszcze odnotować listę szczęśliwych uczestników tego etapu projektu: Hiszpanię odwiedzili uczniowie ZSP Nr 1 ? Michał Bogacz, Magdalena Jakubik, Karolina Kocur, Aleksandra Krygowska, Elżbieta Liput, Kamila Macieik, Anna Piróg, Patrycja Skubińska, Patrycja Stankiewicz, Katarzyna Szubrycht, Katarzyna Wawer i Ewa Wiklowska. Opiekunami młodzieży byli: wicedyrektor Szkoły ? Dariusz Niepokój, polski koordynator projektu ? Jerzy Rapa oraz opiekun artystyczny ? Bartosz Gałązka.
A już wkrótce wizyta w Szkocji...

Opiekun artystyczny projektu ?Bartosz Gałązka

facebook_page_plugin